مینو شریفی داور فستیوال اتودهای نمایشی بوکان:

شهرهای کُردنشين استعداد و پتانسيل بالايی در حوزه هنرهای نمايشی دارند

به دنبال همه‌گيري ويروس کرونا شاهد تعطيلي تمام سالن‌هاي تئاتر و سينما در سطح کشور بوديم و همين موضوع شايد بزرگ‌ترين ضربه را به حوزه تئاتر زد.

به گزارش موکریان آنلاین؛ «مينو شريفي» بازيگر تئاتر و سينماي کشور با اسفبار خواندن وضعيت تئاتر کشور به ويژه در چند سال گذشته گفت: به دنبال همه‌گيري ويروس کرونا شاهد تعطيلي تمام سالن‌هاي تئاتر و سينما در سطح کشور بوديم و همين موضوع شايد بزرگ‌ترين ضربه را به حوزه تئاتر زد.

وي ادامه داد: تئاتر هميشه مظلوم بوده و کرونا متأسفانه با تعطيل کردن سالن‌ها تئاتر را تا آستانه خاموشي فرو برد، گيشه‌ها خالي شدند و سالن‌ها در سکوت مطلق زمان را سپري کردند.

بازيگر کانديد نقش مکمل زن جشنواره فيلم فجر براي ايفاي نقش در «درخت گردو» ابراز اميدواري کرد که با پايان همه‌گيري کرونا بار ديگر تئاتر به عنوان مادر هنرهاي نمايشي مخاطبان خود را به سالن‌ها بکشاند.

وي با اشاره به وضعيت تئاتر در شهرهاي کوردنشين عنوان کرد: بي‌ترديد شهرهاي کُردنشين کشور از پتانسيل‌ها، استعدادها و انگيزه‌هاي بي‌نظيري در حوزه هنرهاي نمايشي به ويژه تئاتر برخوردار هستند؛ هر چند متأسفانه به دلايل متعددي هنوز اين استعدادها آنچنان که لازم است، شناسايي نشده‌اند.

شريفي برگزاري جشنواره‌هاي مهم کشوري تئاتر مريوان، سقز، سنندج و ديگر شهرها همچون بوکان و ديواندره را نشان از جايگاه والاي هنرهاي نمايشي دانست و تصريح کرد: با اين وجود ما شاهد حضور اندک گروه‌ها و افراد مستعد اين حوزه در سطح کشور هستيم که آن هم به موارد ويژه‌اي همچون عدم سرمايه‌گذاري، وضعيت اقتصادي و… بر مي‌گردد.

«مينو شريفي» بازيگر سريال‌هاي نمايش خانگي در ادامه با اشاره به اختلافات پيش آماده ساترا با سايت‌هاي نمايش خانگي افزود: متأسفانه طي چند سال گذشته شاهد کوچ مخاطبان از تلويزيون به بخش سينماي خانگي بوديم که آن هم دلايل مهمي همچون ايجاد سانسورهاي گسترده، مميزي‌ها داشت و حال ساترا به هر شيوه موهني مي‌خواهد از ادامه ريزش مخاطبان صدا و سيما جلوگيري کند.

وي تصريح کرد: اگر در بخش خانگي نيز شاهد مميزي‌ها و خودسانسوري‌ها باشيم، قطعاً همان اتفاق که در تلويزيون روي داد، در اين حوزه نيز باعث کوچ مخاطب مي‌شود که متأسفانه صدا و سيما با ادامه اين روند هم در حوزه توليدات خود و هم اعمال فشار به بخش خصوصي در فرار مخاطبان، نقش ويژه‌اي داشته است.

وي با اشاره به نبود زيرساخت‌ها در حوزه سينما به ويژه در شهرهاي کوردنشين تصريح کرد: همچنان که پيش‌تر نيز ذکر شد، شهرهاي کُردنشين از استعداد و پتانسيل بالايي در حوزه هنرهاي نمايشي برخوردار هستند، اما متأسفانه نبود زيرساخت‌ها اين هنر را با چالش‌هاي فراواني در اين مناطق روبه‌رو کرده است.

شريفي وضعيت اقتصادي را يکي از مهم‌ترين عوامل در اين حوزه دانست و گفت: سينماگران کورد همچون ديگر سينماگران کشور با مشکلات مهم اقتصادي براي توليدات فاخر روبه‌رو هستند، اين در حالي است که وضعيت سينما در دو دهه پيش کاملا متفاوت بود، براي همين آثار ماندگار ي در حوزه سينماي کوردي توليد و منتشر شد.

مينو شريفي با اشاره به سوژه‌هاي بکر بومي در کوردستان براي توليد آثار مخاطب پسند تصريح کرد؛ بي‌ترديد بهترين سوژه‌ها در منطقه وجود دارد و ما بازيگران بومي بيش از ديگران توان اجراي فن را داريم، اما متأسفانه به علت مشکلات مهمي همچون نبود سرمايه‌گذار در اين حوزه، سينماي ما با رکود روبه‌رو است.

بازيگر نقش «مريم» همسر «اوستا قادر» در فيلم سينمايي «درخت گردو» همچنين با اشاره به پويش موسوم به «کمپين مبارزه با خشونت جنسي و جنسيتي با زنان در محيط کار براي زنان فعال در سينما و تئاتر» گفت؛ قطعا در بسياري از بخش‌هاي اجتماع اين نوع خشونت به صورت آشکار و پنهان وجود دارد و سينما نيز از اين مهم مستثني نيست. سينما نيز بخشي از جامعه است و همگام با جامعه پيش مي‌رود و بي‌ترديد بازخورد جامعه را در سينما نيز مي‌توان ديد.

وي با اشاره به چگونگي حضور خود در سينما عنوان کرد: بنده سال‌هاي متمادي در سنندج با کارگرداناني همچون «سالم صلواتي» همکاري داشتم، اما شانس و صبر دو بال موفقيت بنده در حوزه سينماي کشور بود.

شريفي با اشاره به برگزاري جشنواره اتودهاي نمايشي بوکان نيز گفت: قطعا اين جشنواره و جشنواره‌هاي ديگر مي‌تواند استعدادهاي بي‌نظيري را در حوزه هنرهاي نمايشي به تئاتر و سينماي کشور معرفي و مطرح کند. بنده هيچ گاه به عنوان داور در هيچ جشنواره‌اي حضور نداشتم و الان واقعا حس خاصي داريم که به عنوان مخاطب داور بايد کارهاي بي‌نظير اين جشنواره را داوري کنيم.

وي در پايان با اشاره به حضور خود در شهر بوکان نيز گفت: به عنوان يک کورد افتخار مي‌کنم که در شهري حضور پيدا کرده‌ام که خواستگاه هنرمندان بسيار بزرگي در عرصه‌هاي مختلف بوده است، هر چند پيشينه‌اي از نام بوکان در ذهن تمام کوردزبانان به واسطه هنرمندان آن وجود دارد، اما حضور من در اين شهر زيبا واقعا جاي بسي خوشحالي براي بنده است.