آموزش و تقويت اجراهای عمومی کم رنگ شده است

سطح کارهاي اجرا شده امروز اگر بنا بر اين باشد نسبت به همديگر ارزيابي شود چنان فاصله فاحش و دور از انتظاري وجود ندارد.

به گزارش موکریان آنلاین، خالد حيدري پيشکسوت تئاتر منطقه که به عنوان داور در نخستين جشنواره اتودهاي نمايشي حضور دارد، درباره سطح کارهاي حاضر در جشنواره گفت: سطح کارهاي اجرا شده امروز اگر بنا بر اين باشد نسبت به همديگر ارزيابي شود چنان فاصله فاحش و دور از انتظاري وجود ندارد. دليل هم اينست که اکثريت شرکت کنندگان آماتور و مبتدي هستند. اما اگر نگاهي کلي به حضور اين هنرمندان داشته باشيم فارغ از موضوعات مطرح شده در نمايش‌ها ، بايد به همت و زحمت آنان آفرين گفت چون آنچه در توان داشتند با شور و شوق  ارائه کردند و صحنه را از آن خود کردند.

حيدري در مورد نحوه برگزاري اولين دوره جشنواره اتودهاي نمايشي گفت: در برگزاري جشنواره به وضوح آثار برنامه‌ريزی، مديريت، کار تيمي و اهميت موضوع مشاهده مي‌شد. در واقع سطح جشنواره بالاتر از سطح شهرستان بود و بي‌گمان چنين جشنواره‌اي با پشتيباني بهتر توان برگزاري در جغرافياي بيشتر را دارد.

وي در مورد لزوم برگزاري اين فستيوال‌ها در سطح منطقه اظهار داشت: متاسفانه در سال‌هاي اخير جشنواره‌هاي متعددي در سطح کشور راه اندازي شده است، به نوعي دچار جشنواره زايي شده‌ايم و همين باعث شده که بحث آموزش و تقويت اجراهاي عمومي کم رنگ شود و بودجه‌ها و منابع مالي که به سختي تامين مي‌شود به سوي جشنوارها سرازير شده…، حال بماند که پشتيبان مالي هم متاسفانه بصورت گزينشي انجام مي‌شود.

اما در مورد  لزوم چنين جشنواره‌هايي بايد گفت که اگر همراه با کار پژوهش در ارتباط با موضوعات روز جامعه باشد، خصوصاً معضلات اجتماعي  ناشي از سبک زندگي که برگرفته از فرهنگ ديگران است و بيگانگي آن با فرهنگ ما به وضوح آشکارا است، قطعاً و يقيناً هرچه بيشتر کار شود باز هم کم مياريم، اما کارهاي نمايشي فاخر، هرچه سطح چنين جشنواره‌هاي بالاتر باشد مخاطب بيشتري را جذب خواهد کرد.

اگر برنامه‌ريزي به اين سمت و سو باشد که آثار ارائه شده يا به قولي ديگر توليدات هنرهاي نمايشي هر چه مردمي‌تر باشند ارتباط بهتر و تاثير بيشتري خواهند گذاشت.

حالا که قرار است فعاليتهاي تئاتري بيشتر در جشنواره ها متمرکز باشد پس جشنواره‌ها بايد پُربار و پُر ثمر باشند.

اميدوارم اين جشنواره بتواند در منطقه جايگاهي براي خود بنيان نهد.