نخستین کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» در شهر مریوان برگزار ‌شد

منصور جهانی ـ نخستین کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» با ارائه 20 مقاله علمی از پژوهش‌ها و تحقیقات علمی و ماندگار استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی، در شهرستان مریوان در استان کُردستان برگزار ‌شد.

به گزارش موکریان آنلاین، نخستین کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» به دبیری علمی دکتر «امید ورزنده» استاد دانشگاه آزاد کُردستان، به همت انجمن فرهنگی، ادبی مریوان، با همکاری «عبید رستمی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کُردستان، مرکز تحقیقات کُردستان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد مریوان و هم‌چنین با ارائه ۲۰ مقاله از استادان و پژوهشگران کشور، در پنج پنل «تبارشناسی مریوان»، «تاریخ و باستان‌شناسی»، «اقتصاد و گردشگری»، «هنر» و «تاریخ، رسانه و فرهنگ» و با حضور میهمانان داخلی و خارجی در روزهای ۱۸ و ۱۹ آذر ماه جاری (۹ و ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱) در شهر مریوان در استان کُردستان برگزار ‌شد.
اعضای هیئت عالی کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» عبارت بودند از: انور روشن، دکتر امید ورزنده، فاتح بادپروا، فاتح مصطفایی، آوات حسامی، هادی محمدیان و اسماعیل امینی.
در نخستین کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» ۸ استاد سرشناس دانشگاه‌های اقلیم کُردستان ـ عراق حضور داشتند و در پنل‌های مختلف این نشست عملی مقالات و پژوهش‌های خود را ارائه دادند. هم‌چنین فرماندار شهر پنجوین از استان سلیمانیه و تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی از شهرهای تهران، سنندج، مهاباد و کرمانشاه جزو میهمانان این کنفرانس بودند.
نمایشگاهی از عکس‌های قدیمی مریوان مربوط به دهه‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ از وضعیت اماکن، پوشش و وضعیت شهر مریوان، نمایشگاهی از آثار حجمی چوبی «عمر پزشکیان» هنرمند مریوانی، برنامه‌های سنتی و محلی «هه‌لپرکی» و بیان خاطرات وضعیت شهر مریوان در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شمسی توسط چند نفر از شخصیت‌های شهر مریوان از برنامه‌های بخش جنبی نخستین کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» بود.

دبیرخانه دایمی مریوان‌شناسی در مریوان دایر می‌گردد
نشست پایانی اولین کنفرانس مریوان‌شناسی با حضور «عبید رستمی» مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان کُردستان، دکتر کهنه پوشی مسئول دفتر نماینده مردم مریوان و سروآباد، «رشید محمودی» مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان و هیئت برگزارکننده کنفرانس و جمعی از میهمانان اقلیم کُردستان عراق برگزار گردید.
در این نشست، ضمن تشریح ابعاد کنفرانس و نتایج و دستاوردهای آن، هیئت برگزارکننده و مدیر اداره فرهنگ و ارشاد مریوان و میهمانان کنفرانس، دایر نمودن دبیرخانه دایمی مریوان‌شناسی را از مطالبات اصلی و نیازهای پژوهشی این کنفرانس اعلام نمودند.
عبید رستمی نیز ضمن تقدیر از کیفیت بالای کنفرانس و در پاسخ به این مطالبه به حق، موافقت خویش را با احداث دبیرخانه دایمی «مریوان‌شناسی» اعلام کردند و ضمن استقبال از این پیشنهاد اضافه نمودند؛ شرط اصلی دایر نمودن دبیرخانه، فعالیت مستمر و انجام کارهای مفید و سازنده پژوهشی است که هیئت برگزاری کنفرانس مریوان‌شناسی نیز قول مساعد برای انجام فعالیت‌های مستمر دبیرخانه را به مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی کُردستان اظهار داشتند.
شهر مریوان از دیرباز تاکنون، تحولات تاریخی و فراز و فرودهای چشمگیری را به خود دیده است. دیرینگی، اهمیت و نقش مریوان در تاریخ و فرهنگ این دیار از یک‌سو و موقعیت جغرافیایی، طبیعت و اقلیم آن از سوی دیگر، نیازمند بررسی بازخوانی و تحلیل بود، کاری که تاکنون به شیوه‌ای علمی و سیستماتیک در این سطح، انجام نشده بود.

مقالات ارائه شده در نخستین کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی»
عناوین مقالات ارائه شده به زبان‌های فارسی و کوردی در نخستین کنفرانس ملی «مریوان‌شناسی» عبارت بودند از:
۱ ـ «ریخه‌ناسیی ناوشوینی مه‌ریوان و پولیک ده‌لاله‌تی ئه‌فسانه‌یی ـ میژوویی و … » نوشته عادل محمدپور
۲ ـ «مریوان کنکاشی در مورد معني واژه» نوشته سيد اسماعيل حسينی
۳ ـ «چند پيشنهاد تازه براي وجه تسميه مریوان» نوشته ایرج رضائی و محمدصدیق زاهدی
۴ ـ «جلوه‌های ریتم چپله‌های هورامان مریوان در گورانی‌های علی مردان» نوشته کژوان ضیاءالدینی
۵ ـ «مطالعه گونه موسیقایی مجلسی در شهر مریوان» نوشته حمید حاصلی
۶ ـ «سازشناسی موسیقی مریوان، مطالعه موردی ساز شمشال» نوشته محمد میرزایی و محمد امامی
۷ ـ «ارزیابی قابلیت ژئوتوریستی ژئومورفوسایت‌های شهرستان مریوان» نوشته حسام ملکی
۸ ـ برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه گردشگری شهرستان مریوان» نوشته خالد علی‌پور
۹ ـ «گرینگی و کاریگه‌ریی پیگه‌ی ئابووری، سیاسیی و کومه‌لایه‌تی گوندی بایه‌وه له‌سه‌ر مه‌ریوان و ناوچه» نوشته جلال سعیدزاده
۱۰ ـ «اثرات احداث سد و کانال دریاچه زریبار مریوان بر توسعه اقتصادی روستاهای بخش مرکزی مریوان» نوشته فرزاد ویسی
۱۱ ـ «تأملی در اوضاع مریوان در جنگ هشت ساله ایران و عراق» نوشته برومند سورنی
۱۲ ـ «جغرافیای تاریخی مریوان در اوایل هزاره اول ق.م» نوشته سلمان خسروی
۱۳ ـ «گزارش فصل اول کاوش در گورستان زردویان» مریوان نوشته محمد معصومیان، الکساندر تروتس، علی بهنیا، و فریاد حدادیان
۱۴ ـ «مه‌ریوان له سالانی جه‌نگی جیهانی دووهه‌مدا» (۱۹۴۵ ـ ۱۹۳۹ ز) نوشته کیوان ئازاد انور
۱۵ ـ «راستییه‌کانی ۱۲ سواره‌ی مه‌ریوان» نوشته انور روشن
۱۶ ـ «مه‌ریوان په‌ناگه‌یه‌ک بو گیرسانه‌وه‌ی هه‌لاتووانی ژیر ده‌ستی مه‌غول» نوشته ایرج مرادی باقلاوایی
۱۷ ـ «میژووی رادیوی مه‌ریوان» نوشته فاتح مصطفایی
۱۸ ـ «رویدادنگاری سیاسی مریوان: از پیدایی واژۀ مریوان تا دورۀ پهلوی» نوشته سید برهان تفسیری و سید محمد شیخ احمدی
۱۹ ـ «ژیان و هه‌وله زانستییه‌کانی مه‌لا ئیبراهیمی شارانی» نوشته عابد احمد پشده‌ری
۲۰ ـ «تنوع زیستی گونه‌های گیاهی شهرستان مریوان» نوشته آزاد رستگار.