فیلم سینمایی «نقطه تاریک» چهار جایزه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «استانبول» را گرفت

منصور جهانی ـ فیلم سینمایی «نقطه تاریک» به تهیه‌کنندگی «ممهت اکتاش» و به کارگردانی «عایشه پولات»، توانست چهار جایزه بخش رقابتی «ملی» در چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «استانبول» در کشور ترکیه را تصاحب کند.

موکریان آنلاین | فیلم سینمایی «نقطه تاریک» (خالا تاریا) In The Blind Spot به تهیه‌کنندگی کمپانی «میتوس فیلم» Mitosfilm با مدیریت «مهمت اکتاش» Mehmet Aktaş، به نویسندگی و کارگردانی فیلمساز کُرد «عایشه پولات» Ayşe Polat، به تهیه‌کنندگی مشترک کمپانی «پونکت» و تلویزیون‌های «وی.دی.آر» WDR و «آرته» Arte و محصول کشور آلمان؛ در جدیدترین و دومین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی «ملی» در چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «استانبول» Istanbul در کشور ترکیه روی پرده رفت و توانست چهار جایزه این رویداد معتبر سینمایی از جمله؛ جایزه «لاله طلایی» Golden Tulip بهترین فیلم برای «مهمت اکتاش»، جایزه بهترین فیلمنامه برای «عایشه پولات»، جایزه بهترین تدوین برای «سرهات موتلو» Serhat Mutlu و «یورگ ولکمار» Jörg Volkmar و همچنین جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم «فیپرشی» FIPRESCI را به دلیل «تمرکز بر تضاد اخلاقی در رفتار روزانه افراد و مهمترین ارزش‌های شخصی آنها» را از آن خود کند.

«عایشه پولات» کارگردان این اثر سینمایی، بعد از دریافت جایزه بهترین فیلمنامه؛ با افتخار، این جایزه ارزشمند خود را به مادران شنبه تقدیم کرد که فرزندان و خانواده آنها توسط دولت ترکیه سال‌های زیادی است که ناپدید شده‌اند.

«مهمت اکتاش» تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نقطه تاریک» در بیانیه‌ای گفت: بسیار خوشحالیم که فعالیت فعالان حقوق بشر از طریق فیلم ما مورد توجه قرار گرفت.

فیلم سینمایی (خالا تاریا) که توسط کمپانی آلمانی «آرت هود» ArtHood در سطح جهان پخش بین‌المللی می‌شود؛ در نخستین حضور بین‌المللی خود، در بخش رقابتی «برخوردها» Encounters در هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «برلیناله» Berlinale در آلمان به نمایش در ‌آمد و کاندید دریافت جایزه این رویداد معتبر و رده الف سینمای جهان بود.

«نقطه تاریک» از طریق داستان یکی از مادران شنبه، تلاش‌های یک تیم آلمانی برای ساخت فیلم مستندی درباره زندگی «ایوب عزیز چاپکورت» وکیل حقوق بشر را با مدیریت فیلمبرداری «پاتریک اورت» Patrick Orth به تصویر می‌کشد.

چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «استانبول» با نمایش ۵۹ اثر از کارگردانان کشورهای مختلف جهان در چندین بخش رقابتی از جمله؛ بخش رقابتی بین‌الملل، بخش رقابتی ملی، بخش رقابتی ملی فیلم کوتاه، بخش رقابتی ملی مستند و چندین بخش غیررقابتی در روزهای ۱۹ تا ۳۰ فروردین ماه (۷ تا ۱۸ آوریل ۲۰۲۳) در شهر استانبول در ترکیه برگزار شد.