سومین جشنواره فیلم کُردی «مسکو» با فیلم سینمایی «زمانی برای مستی اسب‌ها» افتتاح شد

سومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» با اکران فیلم سینمایی «زمانی برای مستی اسب‌ها» به کارگردانی «بهمن قبادی» در سینمای افسانه‌ای «توهم» Illusion در شهر مسکو در کشور روسیه برگزار شد.

موکریان آنلاین | سومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» MKFF با مدیریت خانم «گولیزر گردن‌زری» Gulizer Gerdenzeri، با حضور «حمه‌ی حمه سعید» وزیر روشنبیری (فرهنگ و هنر) حکومت اقلیم کردستان عراق، «دانه‌ر ابوبکر مصطفی» نماینده حکومت اقلیم کردستان در کشور روسیه، «کَرَم گردن‌زری» Kerem Gerdenzeri آهنگساز و خواننده سرشناس کُرد ساکن مسکو، تعدادی از مسئولان این رویداد سینمایی، اعضای هیئت انتخاب و داوران بخش‌های مختلف رقابتی، سینماگران حاضر در جشنواره و علاقمندان به سینما، هنرمندان و سینماگران روسی، کُردهای مقیم روسیه و با اکران فیلم سینمایی «زمانی برای مستی اسب‌ها» به کارگردانی «بهمن قبادی» در سینمای باشکوه و تاریخی «توهم» Illusion در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه افتتاح شد.

در این مراسم همچنین «فرید الهامی» خواننده، آهنگساز، پژوهش‌گر و نوازنده ساز تنبور به همراه «سعید امامی» با ساز دف، بخشی از مقامات تنبور مقدش یارسان را اجرا کردند.

«حمه حمه سعید» وزیر روشنبیری و لاوان (فرهنگ و هنر و جوانان) حکومت اقلیم کردستان عراق، در مراسم افتتاحییه سومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» گفت: وزارت روشنبیری و لاوان حکومت اقلیم کردستان، نگاه ویژه‌ای به جشنواره فیلم کُردی «مسکو» در کشور روسیه دارد؛ از فعالیت‌های ارزشمند شما پشتیبانی و حمایت می‌کنیم. از مردم و حکومت روسیه هم تشکر می‌کنیم که سالانه این رویداد کُردی را در آغوش می‌گیرند. ما هم در وزارت فرهنگ و هنر و جوانان حکومت اقلیم کردستان، با دقت به این جشنواره می‌نگریم؛ به همین دلیل، با یک هیئت بلند پایه از وزارت، در این رویداد سینمایی حضور پیدا کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: هنر سینما، میدان آشنایی جهان به دردها، آلام، رنج‌ها و آداب و رسوم ملت‌هاست؛ سینماگران کُرد هم در حال حاضر، در سطح هنرمندان جهانی این حوزه قرار دارند. سرزمین تاریخی روسیه به این شهره است که همیشه در طول تاریخ، با آغوش باز، از ملت کُرد؛ چه از کُردهای مقیم روسیه و چه از کُردهای بخش‌های مختلف کُردستان، پذیرایی کرده است.

«حمه حمه سعید» در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشور روسیه، از سال‌ها قبل، به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری پیشرفته، به صورت مداوم، در حوزه کُرد و کُردستان و معرفی همه جانبه کُردها به جهان، گام‌های ارزشمندی برداشته است. بخصوص در مراکز آکادمیک و علمی این کشور، به رشته کُردشناسی اهمیت ویژه‌ای داده شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. در حال حاضر هم کشور روسیه، با برگزاری جشنواره فیلم کُردی «مسکو»، گام مهمی به روی سینمای کُردی برداشته است.

این مدیر ارشد فرهنگی اقلیم کُردستان در ادامه اظهار داشت: ما در اقلیم کردستان و با سرپرستی و نظارت وزارت روشنبیری و لاوان حکومت اقلیم کردستان، در شهر دهوک، به صورت سالیانه؛ جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» Duhok را برگزار می‌کنیم. به غیر از سینماگران کُرد، از کشورهای همسایه و جهان نیز، با آثارشان در آن حضور پیدا می‌کنند. تا کنون ۹ دوره آن را برگزار کرده‌ایم و امسال هم هماهنگی‌های لازم برای برگزاری دوره دهم برداشته شده است.

«حمه‌ی حمه سعید» وزارت فرهنگ و هنر و جوانان حکومت اقلیم کردستان، به مسئولان و همکاران جشنواره فیلم کُردی «مسکو» خسته نباشید می‌گوییم، از صمیم قلب از وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه و دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی و هنری این کشور تشکر می‌کنیم. به همه میهمانان عزیز خیرمقدم عرض می‌کنیم و سپاسگزار همگی هستیم. قدردان کنسولگری روسیه در اقلیم کردستان و همچنین «دانه‌ر ابوبکر مصطفی» نماینده حکومت اقلیم کردستان در کشور روسیه نیز هستیم که باعث شدند این پل ارتباطی فرهنگی میان مردم کُرد و مردم روسیه شکل بگیرد.

سومین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» Moscow با هدف انعکاس فرهنگ و تاریخ کُرد و همچنین زندگی مدرن این ملت، با نمایش ۴۲ فیلم‌ در بخش‌های رقابتی شامل؛ ۵ فیلم بلند، ۷ فیلم مستند و ۲۷ فیلم کوتاه از سینماگران کشورهای آلمان، اسپانیا، سوئد، یونان، عراق، سوریه، ترکیه و ایران، ۳ فیلم در بخش «نمایش ویژه»، شب سینمای کُردی و نمایشگاه هنری و فرهنگی تا روز ۲۷ مهر ماه جاری (۱۹ اکتبر ۲۰۲۳) در سالن‌های مرکز سینمایی نمادین «اکتیابر» Oktyabr در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه ادامه خواهد داشت.