مشتریان خودرو بخرند؟

سقوط آزاد قیمت خودروها با اخبار برجام و شایعه حذف قرعه کشی در نیمه دوم

پژو پارس، پژو۲۰۷، شاهین و دنا معمولی چهار محصولی هستند که از یک تا چهار میلیون تومان در بازار آزاد سقوط قیمت را تجربه کردند، این کاهش قیمت احتمالا ادامه دارد.

به گزارش م,کریان آنلاین؛ قیمت خودروها در بازار از روز گذشته روند نزولی را در پیش گرفته و به نظر می رسد در آینده نزدیک شیب نزول قیمت بیشتر شود. این کاهش قیمت ارتباط چندانی با عرضه خودروسازان یا قرعه کشی وزارت صمت ندارد، بلکه اخبار برجام در بازار خودرو کشور در کنار احتمال واردات انحصاری خودرو، جو روانی کاهش قیمت ایجاد کرده است. هر چند با اتمام فصل مسافرت ها نیز تقاضا تا حدودی تعدیل می شود اما اگر تحریم های ظالمانه علیه کشور لغو شود، باید انتظار کاهش قیمت خودروها را داشت. البته در بازار شایعاتی نیز مطرح است که در نیمه دوم سال وعده وزیر مبنی بر حذف قرعه کشی و حل مشکل تامین قطعات برطرف شده و سمت عرضه عقب ماندگی خود را جبران خواهد کرد زیرا کاهش نرخ ارز، دسترسی آسان به مواداولیه و همکاری های بین المللی هزینه های تمام شده خودروسازان را کاهش می دهد. با این تفاسیر در ادامه به بررسی قیمت چهار محصول پرفروش خواهیم پرداخت:

سقوط آزاد قیمت خودروها با اخبار برجام وشایعه حذف قرعه کشی در نیمه دوم

پژو پارس ارزان شد

پژو پارس یکی از سدان های پرفروش گروه صنعتی ایران خودرو است که در ماه های اخیر به عنوان یکی از محصولات سرمایه گذاری از سوی سودجویان انتخاب می شد. بها این خودرو روز شنبه هفته جاری در بازار آزاد ۴۱۸ میلیون تومان بود، اما امروز قیمت این خودرو با موتور تی یو۵ به کمتر از ۴۱۵ میلیون تومان رسیده است.

سقوط آزاد قیمت خودروها با اخبار برجام وشایعه حذف قرعه کشی در نیمه دوم

پژو۲۰۷ یک میلیون تومان ارزان شد

پژو۲۰۷ یکی از هاچ بک ها پرفروش ایران خودرو محسوب می شود، این خودرو در نسخه دنده دستی معمولی ابتدا هفته جاری با بها ۴۰۴ میلیون تومان معامله می شد، ولی قیمت این خودرو امروز به کمتر از ۴۰۳ میلیون تومان رسیده است. هرچند شیب کاهش قیمت این محصول اندک است، اما می توان انتظار داشت تا پایان هفته به طور چشمگیری کاهش بها یابد.

سقوط آزاد قیمت خودروها با اخبار برجام وشایعه حذف قرعه کشی در نیمه دوم

شاهین ۴ میلیون تومان افت قیمت داشت

شاهین به عنوان جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا در بازار شناخته می شود، حدود یکماه قیمت این خودرو پایدار بود. ابتدا هفته جاری شاهین در بازارآزاد با بها ۳۶۴ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به ۳۶۰ میلیون تومان رسیده است. کاهش قیمت شاهین در بازار نشان می دهد، این محصول بزودی بیشترین افت بها را خواهد داشت.

سقوط آزاد قیمت خودروها با اخبار برجام وشایعه حذف قرعه کشی در نیمه دوم

سقوط ۳ میلیون تومانی دنا

دنا یکی از خودروهای جذاب برای سرمایه گذاری توسط سودجویان در بازار خودرو است، دنا معمولی در بازار آزاد ابتدا هفته جاری با بها ۴۰۳ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. کاهش ۳ میلیون تومانی دنا نشان از افت شدید قیمت خودروها در بازار دارد.

چه زمانی خودرو بخریم؟

بسیاری از مخاطبان بازار سوالاتی در خصوص زمان خریدن خودرو ارسال کرده بودند، علیرغم کاهش قیمت خودرو به دلیل جو روانی ناشی از لغو احتمالی تحریم های ظالمانه علیه کشور در بازار، مشتریان نباید انتظار کاهش چشمگیر خودروها را داشته باشند. فروش خودرو در کارخانه به قیمت بازار سبب افت قیمت محصولات نخواهد شد. بنابراین مصرف کننده واقعی برای رفع نیاز خود، حتی با سقوط اندک قیمت ها در بازار اقدام به خرید محصول می کند، مگر آن که شایعه تحقق وعده حذف قرعه کشی با عرضه متناسب با تقاضای داخلی محقق شود.

اما در بخش خودروهای خارجی در صورت انجام واردات خودرو به هر شیوه ای، بها محصولات داخلی افت چندانی نخواهد کرد زیرا قیمت تمام شده به اذعان مسئولان دو شرکت بزرگ خودرویی بالاتر از قیمت های درب کارخانه فعلی هستند با این حال بسته به میزان واردات احتمالا روی محصولات خارجی موجود در بازار اثرگذار خواهد بود و چنانچه حجم واردات افزایش یابد باید منتظر انتقال بخشی از تقاضای خودروهای داخلی به خودروهای خارجی باشیم.