درخواست نام‌گذاری یک معبر یا میدان در بوکان به نام مرحوم استاد احمد طه

در اقدامی شایسته و در آستانه هفتمین سالگرد عروج آسمانی «احمد طه» خادم مردم فرهیخته بوکان از سوی فعالان مدنی و رسانه‌های مستقل صورت گرفت؛ نامه درخواست نام‌گذاری یک معبر یا میدان و بوستان در بوکان به نام مرحوم استاد احمد طه به اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر بوکان ارسال شد.

به گزارش موکریان آنلاین از مکریان بوکان آنلاین؛ در اقدامی شایسته و در آستانه هفتمین سالگرد عروج آسمانی «احمد طه» خادم مردم فرهیخته بوکان از سوی فعالان مدنی و رسانه‌های مستقل صورت گرفت؛ نامه درخواست نام‌گذاری یک معبر یا میدان و بوستان در بوکان به نام مرحوم استاد احمد طه به اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر بوکان ارسال شد.

جناب آقای حاج احمد رحمانی

ریاست محترم شورای اسلامی شهر بوکان

سلام علیکم

همان گونه که استحضار دارید، خدمات ماندگار و شایسته مرحوم فقید «استاد احمد طه» بر کسی پوشیده نیست. نام یک مکان، هویت‌بخش و یا تقویت‌کننده عناصر هویتی و احساس تعلق شهروندان بوده و این حداقل حقی است که شهروندان در نام‌گذاری معابر محله خود دارند و مدیریت شهری و شورای شهر نباید از آن غافل باشند.این استاد مرحوم معزز که نزدیک به پنج دهه از حیات بابرکت خویش را صرف تدریس، آموزشِ نویسندگی و خدمت صادقانه به مردم در کسوت نمایندگی برای مردم شهرستان بوکان و ملت کُردستان انجام داد، نسل‌های امروز و دیروز، بی‌واسطه و باواسطه، خود را از شاگردان مکتب او دانسته و بدان نیز افتخار بی‌پایان دارند که همین امر نشان از خدمات ارزنده و بی‌بدیل آن مرحوم به شهرمان دارد.

لذا تقاضامندیم به مصداق حدیث شریف «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» و در راستای اجرای بند ۲۴ ماده ۷۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران نسبت به بررسی و تصویب آن به فوریت الزام شهرداری بوکان، در خصوص تحقق یکی از موارد ذیل الذکر اقدام لازم را معمول نمایید و موجبات زنده نگه داشتن یاد و خاطره این بزرگوار در اذهان عموم جامعه را فراهم آورید.

الف: نام‌گذاری یکی از معابر اصلی شهر بوکان به نام مرحوم فقید استاد احمد طه

ب: نام‌گذاری یکی از میادین اصلی شهر بوکان به نام مرحوم فقید استاد احمد طه

ج: نام‌گذاری یکی از بوستان‌های شهر بوکان به نام مرحوم فقید استاد احمد طه

د: نصب تندیس استاد فقید در یکی از اماکن نام‌گذاری‌شده صدرالاشاره

از طرف: فعالان مدنی و عموم مردم بوکان

دوستان گرامی و عزیز در صورت موافقت، موضوع را در کانال‌های شخصی و عمومی خود جهت مطالبه انتشار نمایید.

با احترام

نویسنده: لقمان محمودی دکتری برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه شهید بهشتی تهران، مشاور علمی پروژه‌های مناطق شهری و کارشناس ارشد در شهرداری تهران

کاک «احمد طه» (۱۳۹۳/۷/۹ – ۱۳۲۱/۱/۱) نماینده مردم فهیم و فرهیخته بوکان در دو دوره نمایندگی مردم شریف شهرستان بوکان، مسئول هیأت‌های خارجی ایران در مجلس شورای اسلامی بود، از جمله؛ مسئول سیاست خارجی هیأت اعزامی ایران به کشورهای سوئیس، رومانی، اسپانیا، برزیل و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا که اسناد و مدارک آن در کتاب خدمات احمد طه در دو دوره مجلس به چاپ رسیده است.

استاد احمد طه به عنوان یک نویسنده و مترجم که به زبان‌های کوردی، فارسی و انگلیسی تسلط کامل داشت، در طول سال‌های کار و فعالیت‌های فرهنگی و ادبی خود چهار کتاب را چاپ و منتشر کرد که عبارتند از؛ گوڵی نیشتمان (چیرۆکی کوری)، گرگ‌های پیر (رمان فارسی)، تنها آدم کرە زمین (رمان فارسی) و اختصارات زبان انگلیسی به زبان انگلیسی.

بزرگ‌مرد خدمتگذار بوکان زنده‌یاد استاد احمد طه (۱ فروردین ۱۳۲۱ – ۹ مهر ۱۳۹۳ شمسی) نویسنده و نماینده فقید و محبوب مردم شریف بوکان و حومه که در دوره‌های سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی با رأی بالای مردم بوکان به پارلمان ایران راه یافت، در طول ۸ سال دوران نمایندگی خود همواره صدای واقعی و فریاد مظلومیت و محرومیت دیار فرهیختگان بود.

شهر بوکان در دوران نمایندگی کاک «احمد طه» به شهرستان تبدیل شد و او در قامت یک قانونگذار شجاع، صادق و دلسوز که خادم مردمش بوده و هم‌چنین به دلیل خدمات ارزشمند و ماندگارش برای توسعه منطقه بوکان، یاد و نامش همواره نیک و جاودان است.