رییس سابق فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی:

حذف واژه اورامانات و کرمانشاه از منظر فرهنگی هورامان جفا به وحدت منطقه‌ای و افتراقی ناصواب در همگرایی فرهنگی هورامان _ اورامانات است.

رییس سابق فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با خبرنگار بوکان آنلاین در خصوص حذف نام اورامانات و کرمانشاه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ۱۴۰۰ در تهران بیان کرد: این نمایشگاه در حالی شروع به کار کرد که غرفه پایگاه منظر جهانی هورامان_اورامانات علاوە بر حذف نام اورامانات کە در یونسکو به ثبت رسیده است، استان کرمانشاه را نیز نادیده گرفته است.

به گزارش موکریان آنلاین، رییس سابق فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با خبرنگار موکریان آنلاین در خصوص حذف نام اورامانات و کرمانشاه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ۱۴۰۰ در تهران بیان کرد: این نمایشگاه در حالی شروع به کار کرد که غرفه پایگاه منظر جهانی هورامان_اورامانات علاوە بر حذف نام اورامانات کە در یونسکو به ثبت رسیده است، استان کرمانشاه را نیز نادیده گرفته است.

نماینده سابق پاوه و اورامانات افزود: این در حالی است که ۶۰ درصد محدوده ثبتی در استان کرمانشاه واقع شده است. فلسفه این نمایشگاه معرفی ظرفیت‌های گردشگری و صنایع وابسته آن است کە سهم اورامانات در آن عمدا” نادیده گرفته شده است و بازدیدها از نمایشگاه حاکی از این است کە حتی تصویری از اورامانات استان کرمانشاه دیدە نمی‌شود. البته در تبیین این اقدام نه چندان جالب با رجوع به تاریخ خیلی نزدیک به این نمایشگاه می‌توان ردهایی از اقدامات عامدانه در حذف اورامانات را مشاهده کرد.

شهاب نادری ادامه داد: همین یکی دو هفته پیش بود که در رونمایی پوستر نخستین همایش بین‌المللی هورامان که قرار است در آبان‌ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه کردستان برگزار شود، نامی از اورامانات نیامده است. چنین رویکردی آشکارا رویکردی افتراقی برای جدا کردن هورامان از اوراماناتی را در پیش گرفته است که با وجود شخصیت‌های همچون حاجی ماموستا قادری در ۴۰ سال اخیر رویه وحدت را در پیش گرفته است.

نادری در پایان گفت: این امر واکنش‌های گسترده فعالین فرهنگی و گردشگری در چهار شهرستان اورامانات استان کرمانشاه را به دنبال داشته، باید منتظر بود دید که نگاه و عملکرد مسئولین و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این اقدامات چگونه خواهد بود.