جایزه «یولماز گونای» به برندگان دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» اهدا می‌شود

منصور جهانی / دهوک ـ «امیرعلی محمدطاهر» رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» گفت: پدر سینمای کُردی «یولماز گونای» Yılmaz Güney با فیلم سینمایی «راه» Yol در سال 1982 جایزه نخل طلای جشنواره بین‌‌المللی فيلم «کن» فرانسه را از آن خود کرد؛ به همین دلیل، بهترین جایزه ما در جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» جایزه «یولماز گونای» است.

موکریان آنلاین | «امیرعلی محمدطاهر» رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» گفت: پدر سینمای کُردی «یولماز گونای» Yılmaz Güney با فیلم سینمایی «راه» Yol در سال ۱۹۸۲ جایزه نخل طلای جشنواره بین‌‌المللی فيلم «کن» فرانسه را از آن خود کرد؛ به همین دلیل، بهترین جایزه ما در جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» جایزه «یولماز گونای» است.

افتتاح دهمین جشنواره بین‌المللی «دهوک» با فیلم «مسی بغداد»

دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» Duhok با یاد «یولماز گونای» Yılmaz Güney کارگردان سرشناس کُرد برنده جایزه نخل طلای جشنواره بین‌‌المللی فيلم «کن» فرانسه (۱۹۸۲) و با حضور دکتر «علی ته‌ته‌ر» استاندار دهوک، شخصیت‌های برجسته سیاسی از جمله؛ «بابکر زیباری»، «علی عونی»، «امیرعلی محمدطاهر» رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»، «شوکت امین کورکی» مدیر هنری این جشنواره، «عباس غزالی» تهیه‌کننده و شخصیت فعال فرهنگی و هنری اقلیم کُردستان، اعضای هیئت داوران بخش‌‌های رقابتی «سینمای جهان» و «سینمای کُردی»، سینماگران ایرانی و خارجی حاضر در این رویداد سینمایی و علاقمندان به هنر سینما، با نمایش فیلم سینمایی «مسی بغداد» Baghdad Messi به کارگردانی «سهیم عمر خلیفه» Sahim Omar Khalifa محصول مشترک بلژیک، هلند و اقلیم کردستان، با حضور این سینماگر کُرد مقیم کشور بلژیک و همچنین «حسین حسن» بازیگر، «احمد محمد» (حمودی) بازیگر اصلی، «عادل عبدالرحمان» مدیر تولید، «میران دزه‌یی»، «روژ حاجو» Roj Hajo تهیه‌کننده اجرایی این اثر و … در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک در شهر دهوک در اقليم کردستان عراق افتتاح شد و تا روز ۲۵ آذر ماه جاری (۱۶ دسامبر ۲۰۲۳) در مجموعه سینمایی «دهوک مول» و سالن «کنگره» دانشگاه دهوک ادامه خواهد داشت.

 

مراسم فرش قرمز جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»

در آغاز مراسم افتتاحییه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»، شخصیت‌های برجسته، اعضای هیئت داوران بخش مسابقه «سینمای جهان» و بخش مسابقه «سینمای کُردی» و همچنین تعدادی از میهمانان ویژه این رویداد معتبر سینمای خاورمیانه، بر روی فرش قرمز جشنواره رفتند و در برابر دوربین کانال‌های مختلف تلویزیونی و عکاسان قرار گرفتند.

 

معرفی هر چه بهتر فرهنگ و هنر اقليم کردستان

در ادامه این مراسم، «امیرعلی محمدطاهر» رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» گفت: طی چند سال گذشته، این جشنواره، به بستری پایدار برای فیلم و فرهنگ سینمایی تبدیل شده و همچنین روابط بین فرهنگ‌های مختلف را تحکیم بخشیده است و در عین حال، به ارتقای هنر سینما در استان دهوک و اقليم کردستان کمک شایانی کرده است. این امر مطابق راهبرد وزارت فرهنگ و جوانان برای توجه هر چه بیشتر به زیرساخت‌های فرهنگی، هنری و ادبی و به ویژه سینما است. جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» نه تنها میدانی برای گفتمان و درک بهتر جایگاه سینماگران داخلی و خارجی است، بلکه فاکتور اصلی برای معرفی هر چه بهتر فرهنگ و هنر جامعه اقليم کردستان به دیگران است. چون در این زمینه، هنر سینما نقش اصلی و بسیار مهمی ایفا می‌کند. این به ما می‌آموزد که مردم چگونه می‌توانند از طریق چشم سینما به جهان بنگرند و به ما یاد می‌دهد که سینما با وجود تفاوت‌های فرهنگی، دیدگاه‌های مختلف و ایده‌های ویژه، چگونه ملت‌ها را گرد هم می‌آورد.

سینما می‌تواند صلح را در جهان برقرار نماید

وی همچنین گفت: جهان ما تهدیدهای بزرگی همچون؛ مشکلات اجتماعی، سیاسی، بحران‌های اقتصادی و جنگ‌های ویرانگر را پشت سر گذاشته‌ است. سینما به خوبی قدرت منحصربه‌فرد خود را برای حل این درگیری‌ها با تفکری فراتر از نهادهای تنگ‌نظر و عبور از مرزها نشان داده است. سینما می‌تواند بین فرهنگ‌ها پل ایجاد کند، دیوارهای خشونت را بشکند، روابط بین ملت‌های مختلف را تقویت کند و همچنین صلح را در جهان برقرار نماید.

 

جشنواره فیلم «دهوک» فرصت طلایی برای کشف جادوی سینما

«امیرعلی محمدطاهر» در ادامه سخنانش افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» برای ما فرصت طلایی برای کشف بهتر جادوی سینما است، تا ما بتوانیم این جهان را به گونه‌ای دیگر بنگریم؛ چون بر رفتار و طرز تفکر ما تأثیرگذار خواهد بود. این جشن هنر، روایت قصه‌گویی در تعامل با صدا و رنگ است که حاصل آن؛ آرامش خاطر، احساس خوب و تفکر عالی را به همراه دارد.

 

سینمای فرانسه پازلی جاودانه از جهان سینماست

این مدیر فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امسال، با افتخار از سینمای فرانسه به عنوان کشور مهمان ویژه استقبال می‌کنیم. فرانسه نه تنها از نظر تاریخی غنی است، بلکه در همان حال، نقش مهم و تأثیرگذاری در دنیای سینما دارد، چون پازلی جاودانه از جهان سینماست که همیشه می‌تواند احساس ما را بیدار نگه دارد. سینمای فرانسه به گستردگی و تنوع آن شناخته شده است و نشان می‌دهد که اهمیت شیوه روایت داستان، از خود داستان مهمتر است.

 

جایزه ۱۰ هزار دلاری «یولماز گونای»

وی افزود: تاریخ سینمای فرانسه، کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان بسیاری را معرفی کرده است که با موفقیت، از قدرت زبان در آثار خود استفاده کرده‌اند؛ که چگونه دیالوگ‌های ظریف و صحنه‌های صامت، می‌توانند احساسات و افکار را به بیننده به خوبی منتقل کنند. و از این مهم‌تر، ما از یاد نبرده‌ایم که پدر سینمای کُردی «یولماز گونای» Yılmaz Güney با فیلم سینمایی «راه» Yol در سال ۱۹۸۲ جایزه «نخل طلای» جشنواره بین‌‌المللی فيلم «کن» فرانسه را از آن خود کرد؛ به همین دلیل، بهترین جایزه ما در جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»؛ با افتخار، جایزه «یولماز گونای» است.

 

اهمیت زبان و کاربرد آن در سینما

رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» گفت: یکی از موضوعات اصلی که امسال می‌خواهیم به آن بپردازیم، اهمیت زبان و کاربرد آن در سینما است. سینما زبان جهانی است که می‌تواند انسان‌ها را از فرهنگ‌های مختلف دور هم جمع کند، این امکان را به ما می‌دهد که یک داستان را به بهترین شکل ممکن به روح انسان بفرستیم. زبان، ابزار مهمی در این زمینه است و از اختلافات فرهنگی، تنگناها و سدهای مختلف عبور می‌کند و باعث انتقال پیام فیلم‌ها می‌شود.

تشکر از فیلمسازان کُردی که به زبان مادری فیلم می‌سازند

وی همچنین گفت: از همه فیلمسازان کُرد که در حوزه سینمای کُردی به ویژه در خارج و سایر نقاط کردستان تلاش می‌کنند؛ تشکر و قدردانی می‌کنیم و از آنها ‌می‌خواهیم که در ساخت آثارشان بیشتر از این، به زبان کُردی توجه کنند؛ تا زبان مادری ما هم در میان زبان‌های زنده دنیا جاودانه بماند و مثل همه ملت‌های جهان، به زبان خود بسیار افتخار می‌کنیم.

 

سینما فرصتی برای گفتمان و تبادل فرهنگ‌ها

«امیرعلی محمدطاهر» رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» در پایان سخنانش تأکید کرد: ما معتقدیم جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» باید ادامه پیدا کند، این نه تنها فرصتی برای نمایش آثار سینماگران کشورها است، بلکه فرصتی برای گفتمان و تبادل میان فرهنگ‌های مختلف است، فرصتی که به ما این امکان را می‌دهد که از تجربیات سینماگران جهان، بهره‌مند شویم و به تجربیات خود غنای بیشتری ببخشیم. بیایید جادو و هنر سینما را با هم مشاهده کنیم، با داستان‌ها، صداها و رنگ‌های گوناگون زندگی کنیم. این یک جشن واقعی مردمی است که در آن احساس با هنر آمیخته می‌شود.

 

نسل‌کشی یک ملت

در ادامه مراسم افتتاحییه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»، دکتر «علی ته‌ته‌ر» استاندار دهوک گفت: ملت و سرزمین و سرزمین و ملت، بهم گره خورده‌اند و هیچ‌وقت این پیوند مهم و تاریخی از میان نخواهد رفت. گاهی وقت‌ها یک ملت، مورد ژینوساید و نسل‌کشی قرار گرفته و آن ملت، بهم ‌ریخته و یکپارچگی خود را از دست ‌داده است؛ ژینوساید و از بین بردن یک ملت، حذف زبان، فرهنگ و ادب و … آن ملت است. اگر همه این چیزها از میان برود؛ دیگر اثری از آن ملت باقی نخواهد ماند، ولی اسم آنها در تاریخ ماندگار خواهد بود.

 

ما ارزش و بهای سینما را می‌دانیم

وی همچنین گفت: ما ارزش و بهای سینما را می‌دانیم، چون از طریق سینما به خوبی می‌توانیم پیام خود را به جهان منتقل کنیم. هنر هفتم، یک جامعه پیشرفته و تمدن مدرن را بهم گره می‌زند و ما همیشه به عنوان حکومت اقلیم کردستان، از جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» و دیگر رویدادهای فرهنگی، هنری، ورزشی و … حمایت و استقبال می‌کنیم.

 

ارتباط یک فیلم حرفه‌ای با فرهنگ‌ها و ملت‌های مختلف جهان

این استاد دانشگاه دهوک در ادامه سخنانش اظهار داشت: ما متوجه شده‌ایم کسی که در حوزه هنر هفتم فعالیت می‌کند شاید تمایل نداشته باشد که در دیگر حوزه‌های هنری فعالیت نماید. به عنوان یک نویسنده، معتقدم وقتی‌که یک فیلم حرفه‌ای تولید می‌شود به خوبی می‌تواند با فرهنگ‌ها و ملت‌های مختلف در سراسر دنیا ارتباط برقرار نماید. چون سینما یک هنر و زبان بین‌المللی است و همه قشرهای جامعه جهانی را در بر می‌گیرد؛ شاید ادبیات و بخصوص شعر، داستان، رمان، تحقیق و پژوهش، این قدرت همه‌گیری و جهان شمول را نداشته باشند؛ چون این‌ها برای قشر نخبه به نگارش در می‌آیند و تولید می‌شوند. ولی همه مردم می‌توانند نظاره‌گر آثار سینمایی باشند، با آنها ارتباط برقرار کنند، از آنها لذت ببرند و پیامشان را به خوبی و بدون واسطه دریافت کنند.

 

ملت کُرد، تراژدی‌ها و نسل‌کشی‌ را از سر گذرانده‌ است

استاندار دهوک در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما اتفاقات، بلایا، تراژدی‌ها و نسل‌کشی‌های زیادی را از سر گذرانده‌ایم؛ اگر سینماگران سراسر جهان، در مورد تراژدی‌ها و ظلم و ستم‌هایی که به ملت کُرد شده است، آثار سینمایی زیادی تولید کنند، باز هم تمام نخواهد شد، بلکه تنها گوشه‌ای از این فجایع را به تصویر کشیده‌اند.

توسعه و تقویت سینمای کُردی در ارتباط با سینمای بین‌الملل

دکتر «علی ته‌ته‌ر» در پایان تأکید کرد: توسعه سینمای کُردی و تقویت آن، بدون ارتباط با سینمای بین‌الملل امکان‌پذیر نخواهد بود. خرسندیم که جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»، در این دوره میزبان سینمای فرانسه خواهد بود؛ کشوری که از دوستان قدیمی مردم کُردستان به شمار می‌رود. مردم کردستان در روزهای سخت، همیشه دولت و مردم فرانسه را در کنار خود داشته و ما همیشه به این رابطه دیرین فرهنگی و تاریخی افتخار می‌کنیم. موضوع اصلی جشنواره امسال، زبان مادری است، زبان شیرینی که برای اولین بار، کودک آن را از مادرش یاد می‌گیرد؛ حفظ زبان مادری یک نیاز بسیار مهم برای هر ملتی است. برای نخستین بار، در این دوره از جشنواره، فیلم‌های «کودکان و نوجوانان» حضور دارند و ما از این اتفاق مهم هنری استقبال می‌کنیم.

 

تنوع هنر و فرهنگ، دروازه مهمی برای معرفی کردستان به جهان

در بخش دیگری از این مراسم، «آریان صلاح‌الدین» معاون وزیر فرهنگ، هنر و جوانان (روشنبیری و لاوان) حکومت اقليم کردستان گفت: ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا به تماشای آثار فیلمسازان باتجربه و جوان جهان بنشینیم، تجربیات و دیدگاه‌های متفاوت خود را به اشتراک بگذاریم و بستری گسترده‌تر را برای آشنایی با فرهنگ دیگران و معرفی فرهنگ خودمان به جهان ایجاد کنیم. این تنوع هنر و فرهنگ، دروازه مهمی برای معرفی کردستان به جهان خواهد بود.

 

بستر مناسبی برای فیلمبرداری و تولید آثار سینمایی

وی افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» توانسته جایگاه تأثیرگذاری ایجاد کند و به سکوی مهمی برای خدمت به جنبش سینمای کردستان و منطقه تبدیل شود. جامعه کردستان به طور کلی به هنر و به صورت ویژه، توجه خاصی به سینما دارد و همیشه از آثار سینمایی زیبا و حرفه‌ای استقبال می‌کند. در عین حال، تاریخ ما بستر مناسبی برای یافتن ایده‌های سینمایی و همچنین اقلیم کردستان، محیط مساعدی برای فیلمبرداری و تولید آثار سینمایی است.

 

داستان‌هایی سرشار از ایده‌های سینمایی

معاون وزارت فرهنگ، هنر و جوانان اقليم کردستان در پایان سخنانش تأکید کرد: جامعه کردستان به کار و تلاش سینماگران نگاه ویژه‌ای دارد، هر فردی که در این سرزمین زندگی می‌کند؛ ده‌ها داستان و موضوع بکر در سینه دارد که برای صنعت تصویر مناسب خواهد بود، این داستان‌ها سرشار از ایده سینمایی، چالشی و پرکشمکش هستند. بنابراین، ما زندگی در کردستان را دوست داریم؛ اینجا می‌تواند لوکیشن مناسبی برای پروژه‌های سینماگران باشد.