پیشکشی ۱۰ میلیارد دلاری امارات به اردوغان برای ادعای جعلی درباره جزایر سه گانه خلیج فارس

اردوغان در انتخابات آینده خود را در خطر می بیند، وضعیت اقتصادی و ارزش لیر شرایط بحرانی دارد، دلارهای عربی یک راه نجات موقت هستند. مابه ازای این راه فرار، جعل مالکیت ایرانی جزایر سه گانه خلیج فارس است. معامله ای که اردوغان پذیرفته ارزشش را دارد.

به گزارش موکریان آنلاین از کردپرس، حکومت ترکیه برای بهبود روابط خود با امارات متحده عربی، و جذب سرمایه های مالی آن کشور برای بیرون رفت از بحران اقتصادی که دامنگیرش شده است، دست به خودشیرینی های جدیدی مانند نوشتن عبارت خ-ل-ی-ج-ع-ر-ب-ی در اخبار رسانه های دولتی به جای خلیج فارس، و انتشار مقاله ای با عنوان «ابوموسی و تنب کوچک و تنب بزرگ، جزایر اماراتی که ایران ۵۰ سال پیش بر آن‌ها مسلط شد» کرده است.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در ۲۴ نوامبر به ترکیه سفر کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) در استقبال از او سنگ تمام گذاشت و اخبار رسانه های دولتی ترکیه مانند آناتولی، TRT، حریت، صباح و ینی شفق پر شد از اخبار سفر امیر اماراتی به ترکیه.

خبرگزاری آناتولی با انتشار خبری اعلام کرد که امارات متحده عربی ۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در ترکیه اختصاص داده است. این خبرگزاری همچنین در گزارشی دیگر اعلام کرد که وزرای کابینه ترکیه و امارات، همچنین شرکت ها و هولدینگ های این دو کشور، ده یادداشت تفاهم برای همکاری های تجاری و … امضا کرده اند.

بلافاصله پس از این اخبار روزنامه جمهوریت ترکیه با انتشار یادداشتی انتقادی از حکومت ترکیه پرسید: «چه شد که مسئول کودتای ۱۵ جولای و خائن دیروز، به یکباره امروز سر از کاخ ریاست جمهوری در آورده و تبدیل به برادر شما شده است؟!»

این انتقاد اشاره داشت به وقایع پس از کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ ترکیه که در آن حکومت ترکیه امارات متحده عربی را به دست داشتن در این کودتا متهم کرده و شیخ محمد بن زاید آل نهیان را خائن اعلام کرده بود.

به گفته جوهری گوون روزنامه نگار افشاگر ترکیه در برلین، آنچه که حکومت ترکیه در حال برنامه ریزی برای آن است، گونه جدیدی از سیستم اقتصادی است. حکومت ترکیه به ظن خودش در حال برنامه ریزی برای گرفتن جای چین در اقتصاد تولیدی جهان است. دست کم رسانه های دولتی ترکیه در حال حاضر تبلیغات زیادی بر روی موضوع مدل اقتصادی جدیدی که قرار است مناسبات اقتصادی جهان را تغییر دهد، انجام می دهند. برای به انجام رساندن این موضوع نیاز به پول است.

به دلیل سقوط ارزش لیر در حال حاضر شرکت های تولیدی داخل ترکیه ارزش خود را از دست داده اند. به همین دلیل است که خرید سهام این شرکت ها از سوی کشورهای خارجی به دلیل ارزش دلار، برای آنها بسیار به صرفه خواهد بود. در حقیقت پولی که از سرمایه گذاری کشورهایی مانند امارات به کشور می آید خرج نابودی شرکت های تولیدی ترکیه می شود.

آنگونه که جوهری گوون، سعید صفا و جان دوندار، خبرنگارهای افشاگر ترکیه در خارج از خاک این کشور در تحلیل های خود افشا کردند، حکومت اردوغان در حال حاضر از طریق واسطه های مختلف سعی در جذب سرمایه های خارجی در کشور دارد. اردوغان مجبور است که برای جذب سرمایه برای پروژه کانال استانبول از شرکت های خارجی کمک بگیرد. به همین دلیل در ماه های اخیر تلاش زیادی برای بهبود روابط خود با برخی از این کشورها مانند امارات دارد. جالب است که اردوغان شب گذشته در نشست خبری با TRT اعلام کرد که «کشورهای حاشیه خلیج فارس به ما نیاز دارند و خودشان به دنبال ما خواهند آمد. امیدواریم که بتوانیم روابط خود را با عربستان سعودی بهبود ببخشیم.»

دوم این که محبوبیت AKP در ماه های اخیر به دلایل زیادی از جمله بحران اقتصادی شدید در بین مردم و بسیاری از طرفداران این حزب کاهش یافته است. نتایج نظرسنجی های اخیر نشان می دهند که اردوغان به طور حتم انتخابات آتی ریاست جمهوری را از دست خواهد داد. از سوی دیگر احزاب اپوزیسیون ترکیه برای برگزاری انتخابات زودهنگام فشار زیادی بر روی حکومت می آورند. اردوغان مجبور است تا آرای از دست رفته خود را به نوعی بازگرداند.

لوند گلتکین روزنامه نگار مشهور کُرد دوشنبه گذشته در برنامه تحلیلی سیاسی «دو نظر» در شبکه خلق تی وی ترکیه، اعلام کرد که احتمال تلاش اردوغان برای خرید آرای مردم پیش از برگزاری انتخابات آینده بسیار بالاست. او گفت احتمال دارد که حکومت آغاز به تغییرات اقتصادی موقت کند. حقوق بازنشستگان را افزایش دهد، یا فاکتورهای مانده آب و برق مردم را بپردازد.

گلتکین همچنین در این برنامه با اشاره به تلاش اردوغان برای ایجاد رابطه نزدیک با کشورهای خلیج فارس گفت: «الان اردوغان اعلام می کند که قطر ۲۰ میلیارد دلار پول آورده، امارات ۱۰ میلیارد دلار پول آورده و … . هیچ معلوم نیست که فردا هم عربستان سعودی به اردوغان بگوید به تو ۲۰ میلیارد دلار پول می دهیم تا در برابر ایران کنار ما بایستی. کاری که اردوغان می کند فروش مملکت است.»

به نظر می رسد اردوغان ۱۰ میلیارد دلار را گرفت تا در مقابل، پرونده های کثیف و غیر واقعی درباره جزایر سه گانه ایران را به روی میز بکشاند. جالب این که این مقاله تنها در بخش عربی TRT منتشر شده است و نه بخش های فارسی و انگلیسی آن.

گفتنی است، کمال قلیچدار اوغلو رئیس اپوزیسیون ترکیه، هفته گذشته به امارات متحده عربی هشدار داد در صورتی که بخواهد با توافق با اردوغان شرکت های تولیدی ترک از جمله صنایع دفاعی را خریداری کند، این حزب در زمان به قدرت رسیدن تمام این معاملات را فسخ خواهد کرد. همچنین قلیچدار اوغلو پیشتر به تمام کشورهایی که مخاطب درخواست سرمایه گذاری ترکیه در کانال استانبول هستند هشدار داد که در صورتی که برای این کاراقدام کنند در زمان به قدرت رسیدن اپوزیسیون، از طرق قانونی تمام این معاملات را فسخ خواهد کرد.