تاملی در نتایج کنکور ۱۴۰۱، فاجعه‌ای به‌نام طبقاتی شدن آموزش

اعلام نتایج اولیه کنکور امسال، لایه‌های نه چندان پنهان نظام اموزشی رو کنار زد.

به گزارش موکریان آنلاین؛ اعلام نتایج اولیه کنکور امسال، لایه‌های نه چندان پنهان نظام اموزشی رو کنار زد.
در کنار نادیده انگاری نقش محوری خرده نظام آموزش در ارتباط با نظام کلی جامعه که قاعدتا می‌بایست راهبری سایر خرده نظام‌ها از جمله سیاست، اقتصاد، بازار، فرهنگ و…را به عهده گیرد، اینک شاهد دنباله‌روی این خرده‌نظام در مقایسه با خرده نظا‌م‌ها پیش گفته است.
در شرایط انقباض برنامه‌های اقتصادی، سیاسی از یک طرف و فقدان برنامه منظم، منطقی و علمی بلندت مدت، تنِ نحیفِ خرده نظام آموزش در یدِ مافیای پول، بازار، کنکور و انواع و اقسام رانت در شامل سهمیه‌های گوناگون، روزبه‌روز طبقاتی‌ترشده، افق نزدیک‌تر شدن به ٱمال و اهداف و رسالت راستینش، سال به سال تیره و تار می‌شود. پدیده‌ای که حتی در نظام‌های سیاسی و اقتصادی نئولیبرال هم کم سابقه است. به نظر می‌رسد دیگر امید طبقات محروم، روستاییان، شهرستانی‌ها و فقرا برای دست‌یابی به تحرک اجتماعی(social mobiliy) از مسیر کمرنگ‌تر شدە و این مسیر هر روز صعب و دشوارتر می‌شود.
صندلی‌های پرطرف‌دار دانشگاه‌ها در چنبره قدرت، ثروت و رانت قرار گرفته است،طبقات نابرخوردار امکان دسترسی به ٱن ندارند. این پدیده طبقاتی شدن ٱموزش، پیامدهای ٱسیب‌زای متعددی برای جامعه دارد که برخی از آنها اشکار و برخی فعلا نهان بوده و انتظار می‌رود در اینده نزدیک، جامعه را دچار نابسامانیِ هزینه‌زایی کند.
آمار برترین‌های کنکور۱۴۰۱، نشان می‌دهد که از مجموع ۴۰ نفر، ۸۰درصد از مدارس خاص و غیردولتی بوده، بیش از ۹۰ درصد رتبه‌های برتر در تهران و کلانشهرها و تنها چهار نفر در شهرستان‌ها درس خوانده‌اند!
به‌هر روی، تحلیل علل و عوامل پیشینی و پسینی قطبی شدن آموزش نیازمند وقت و انرژی بیشتر و توجه جدی افراد،مسولان و نهادهای پژوهشی اکادمیک است.
این زخم چرکین را قبل آن که دیر شود باید تیمار کرد وگرنه جلوی رود را وقتی طغیان کند دیگر نتوان گرفت.